Gode julegaveønsker 2019

Black Friday 2022: Inflation påvirker danskernes forbrugsmønster i julen

Morefews hjælper danske forbrugere med at finde den rette gave til en man holder af.

2022: Et anderledes år

2022 har været et turbulent år, hvor vi er blevet præsenteret for mange økonomiske termer såsom: rentestigninger, inflation, job-tal, energipriser og recession, der alt sammen nu har indflydelse på vores adfærd, i jagten om de bedste gaveideer 2022 – en tendens vi også ser på Morefews.dk.

Hos Morefews har vi analyseret data og resultatet er interessant.

På baggrund af analysen er det tydeligt at der er en sammenhæng mellem makroøkonomien og danskernes forbrugsmønster i november måned – Black Week / Friday-tilbud jages endnu mere i år.

Black Week uge (Morefews’ egen data)

I Black Week oplever vi en stigning på 40% i antal kliks sammenlignet med sidste år. Undersøgelsen tager udgangspunkt i samme mængde traifk på vores side, hvilket gør undersøgelsen sammenlignelig.

Til at underbygge grunden til dette kommer herunder to kurvediagrammer fra Danmarks Statistik.

Ifølge Danmarks Statistik (nettotal) er en dansk families økonomiske situation i dag dårligere, end for et år siden. Kurvediagrammet herunder illustrerer i indekstal faldet.

Illustrationen herunder er ligeledes fra Danmarks Statistik, som illustrerer priserne i dag sammenlignet med for et år siden.

Svag økonomi får danskerne til at sige JATAK til tibud

Kurvediagrammerne underbygger den tendens vi har oplevet på Morefews.

Efter en meget stille november måned i forhold til gavejagt og aktivitet, har vi set en markant stor stigning i indeværende uge – Black Week – hvor flere forbrugere jager tilbuddene – og måske i højere grad end hvad vi normalt har oplevet under Black Friday-uger.

Ligeledes har vi også oplevet at mange webshops har taget Black Friday konceptet til sig før, for formentlig at kunne imødekomme forbrugerne og deres situation.

Vores konklusion: En svagere økonomi får danskerne til at sige JATAK til tilbud.