Mad med højt østrogenindhold – tænkt dig om når dine fødevarer indeholder østrogen

Er du opmærksom på at nogle typer fødevarer indeholder mere østrogen end andre ?

Dette indlæg er lavet for at opfordre dig til at undersøge nærmere hvad du spiser.

Søg flere kilder, for og imod, og dan derefter din egen holdning.

Dette er ingen skræmmekampagne, blot til stof til eftertanke.

Er alle veganske produkter eksempelvis sunde ?

Det er tydeligt at det er blevet trendy at være vegetar eller veganer, og det er med god grund.

Og det betyder at der kommer flere og flere produkter i supermarkedet til den målgruppe.

Jeg har selv været vegetar, og så vegansk som muligt, i næten et år.

Men det er vigtigt at vide at et produkt ikke nødvendigvis er optimalt for dig, bare fordi det er uden kød eller mælkeprodukter.

Så når du er vegetar eller veganer, så skal du stadig forholde dig kritisk til produkterne.

Der er eksempelvis rigtig mange vegetarprodukter der er baseret på soya.

Soya kan indeholde store mængder at planteøstrogener.

Og derfor skal du overveje om nøje om det er godt eller skidt for dig ?

Komælk er ikke bedre, men måske mandelmælk, rismælk eller havremælk er bedre alternativer for nogen ?

mad med østrogen planteøstrogen

Hvis du er følsom overfor hormonelle ændringer i kroppen, så skal du måske være mere opmærksom ?

Jeg har skrevet dette indlæg for at gøre opmærksom på et emne som kan være overset af mange ?

Det er et emne hvor forskningen peger i forskellige retninger og derfor svært at forholde sig til.

Og det er blot en opfordring til at søge alternativer hvis du er usikker på om indholdet af dette indlæg er rigtigt eller forkert.

Før du går igang kan du her læse tre gode indlæg der er begge tager emnet op på hver sin måde:

Netdoktor : Soja risiko og fordele

Diætisk Felding : Svar på alle dine spørgsmål om soya

Kræftens bekæmpelse : Planteøstrogener – soja, lignaner og rødkløver

Er for meget østrogen godt for mænd og drenge ?

Et af de produkter, jeg har bemærket, som har stigende popularitet er såkaldt “plantemælk”.

Og i rækken af “plantemælk” i supermarkedet finder man soyamælk og soyakakaomælk.

Som både ny og rutineret veganer, så er der mange der prøver at erstatte komælk med “plantemælk”

Men hvis man vælger netop soyamælk, og meget af slagsen, som en stor del af sin daglige kost, så skal man måske tænke sig om ?

Soyamælk kan have højt østrogenindhold (isoflavonoider)

Hvis man supplerer med soyabaseret vegetar “fastfood” som eksempelvis “Vegadeller”, så få man pludselig meget planteøstrogen igennem kosten.

Tofu har også meget høj koncentration af planteøstrogener.

Mad med højt østrogenindhold - østrogenholdig mad giver lav testosteron - for meget østrogen

Hvis man er mand eller dreng, så skal man nok være ekstra opmærksom med alle disse naturlige østrogener ?

Hvis man som forældre insisterer på at sine børn skal leve som veganer, og man absolut skal have “mælk”, så kan man se på om en mandelmælk ikke er et bedre alternativ end soyamælk ?

Eller hvad med at drikke vand istedet ?

Hvis vand bliver for kedeligt for børnene, så kan smoothies måske være en variation ?

Tro ikke at der ikke er store magter i soya-industrien der prøver at overbevise forbrugerne om at soyamælk er bedre end komælk, ligesom der er den modsatte vej.

Det kan være meget svært at stole på det man læser om dette emne.

Tænkt at eksperter, læger, forskere og diætister kan være så uenige !

hormonforstyrende mad

Hørfrø indeholder også mange planteøstrogener – flere end soya.

Der er også rigtig mange der gerne vil øge indtagelsen af Omega 3 olier igennem plantebaserede fødevarer.

Hørfrø er et af de produkter som indeholder rigtig mange omega 3 olier og er derfor blevet populært.

Men hørfrø indeholder også en stor mængde østrogener og derfor skal igen her være opmærksom på om det er godt eller skidt for dig ?

Igen skal man måske søge alternativer såsom sesamfrø, solsikkefrø eller græskarkerner.

Umiddelbart ser det ud til at hørfrø er én af de fødevarer man skal passe allermest på, hvis altså man er i tvivl ?

Men det er umuligt at finde kilder der entydigt kan svare på om man skal være bekymret eller ej.

Her er et link til et studie der viser at hørfrø kan sænke niveauet af testosteron hos mænd:

Pilot study of dietary fat restriction and flaxseed supplementation in men

Drenge har ikke godt af mad der øger østrogen

Jeg synes specielt at drenge og teenagere skal være opmærksom på hormoner i fødevarer.

Eksempelvis er der for mange drenge der spiser for mange mælkeprodukter.

Komælk indeholder også meget østrogen og personligt mener jeg ikke at komælk skal drikkes af mennesker.

Det er dog også svært at påvise, endnu, at det har en skadelig effekt på lang sigt.

Jeg tror dog at én af grundene til at vi føler os “afhængige” af mælk og ost er hormonerne.

Og det er måske også derfor at soyamælk er et “trygt” alternativ for mange ?

En hormonvenlig kost kan være rigtig passende for en teenager.

Planteøstrogener og kræft

At produkter med sojyaindhold indeholder store mængder af planteøstrogener bliver bakket op af en række artikler fra blandt andet kræftens Bekæmpelse.

Kvinder der får brystkræft, som er “østrogenfølsom” kan blandt andet blive bedt om at rette deres kost således at den indeholder så lidt østrogener som muligt, og derfor frarådes specielt fødevarer baseret på soya, hørfrø (i skefulde mængder) eller kosttilskud der kan indeholde østrogener i form af rødkløver også.

Planteøstrogen har en kemisk struktur der minder om østrogen og derfor er de interessante i forhold til kræft.

Hvis du laver mere research omkring dette vil du blive forvirret, da forskning, specielt i Asien, viser at østrogenholding mad måske kan forebygge brystkræft ?

Men måske lever folk i Asien generelt “sundere” og derfor er det ikke indtaget af soyaprodukter der gør at asiater ikke får nær så meget kræft.

Mange danskere får kræft, mange ryger, mange drikker alkohol, mange spiser ikke grønt, mange dyrker ikke motion osv.

Forskningen peger i begge retninger – for og imod østrogenholdige fødevarer.

Så igen, hvis du er usikker på om planteøstrogener skal være en del af din kost, så kan du søge alternativer.

Soyaprodukter hvis du styrketræner ?

Hvis du styrketræner og gerne vil øge din muskelmasse, så er det også min holdning at du skal holde dig fra fødevarer med for mange planteøstrogener.

Specielt er dette gældende for en mand, som jeg skal øge mængden af testosteron for at tage på i muskelmasse efter træning.

Så vær opmærksom på om dit proteinpulver er baseret på soyaprotein ? Så ville jeg overveje at skifte produkt.

Der findes mange gode plantekilder til protein hvis man styrketræner og nogle af dem kan man læse om her på bloggen.

Der kan være andre bivirkninger for en mand ved at får for store mængder østrogen, det kan være alt lige fra nedsat libido og humørsvingninger til depression eller generel følelse ubehag og utilpashed.

Mine egne erfaringer med soyamælk

Mine egne erfaringer med soyamælk var ikke optimale.

Jeg indtog 3 glas soyamælk eller soyakakaomælk om dagen sammen med en vegetarisk kost (med en smule fisk).

Efter nogle uger begyndte jeg at følge mig utilpas, nedsat humør, nedsat libido og derfor begyndte jeg at se på hvad der havde ændret sig i min kost, og det var soyamælk.

Jeg prøvede at skære soyamælken væk og efter noget tid følte jeg mig bedre tilpas.

Om der er en direkte sammenhæng ved jeg ikke, men det gjorde en forskel for mig.

Jeg har erstattet mit meget minimale behov for mælk med mandelmælk istedet.

Ja, mandelmælk er dyrere, men det er bedre for MIG og det smager bedre.

Naturlig østrogen i overgangsalderen

I nogle tilfælde kan det måske være passende at øge mængden af østrogen i maden.

For kvinder i overgangsalderen, hvor mængden af østrogen kan falde drastisk, kan planteøstrogener i kosten være passende.

Så er det måske helt i orden at indtage soyamælk og hørfrø i en daglig smoothie.

Andre grøntsager der kan anbefales hvis kan være rødkløver og edamame bønner.

Be the first to comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *