Kosttilskud som vegetar eller veganer – overblik over vitaminer og mineraler

Velkommen til en hurtig guide omkring kosttilskud til dig der spiser plantebaseret kost.

Guiden fortæller hvilke vitamin og mineraler du skal være opmærksom på som vegetar.

Men vi tager også diskussion om det er nødvendigt med et kosttilskud som veganer.

Vegetarmad er ofte fyld med vitaminer og mineraler

At være vegetar betyder nødvendigvis ikke at man spiser sund mad, men blot at man generelt ikke spiser kød.

Men langt de fleste vegetarer spiser varieret og sund kost med masser af vitaminer og mineraler.

Min research viser at folk der går fra, det vi kender som normal kost, til vegetar kost oplever meget forskellige reaktioner i kroppen og mange begynder at lede efter om der er noget kroppen mangler.

Jeg har samlet en liste over ting man skal være opmærksom på som vegetar og veganer med hensyn til kost, vitaminer og mineraler og så er det bare med at prøve sig frem indtil man finder de rette tilskud.

Husk at man kan reagere på både for lidt eller for mange mineraler og vitaminer og derfor bør dit udgangspunkt være at spise vegetar eller vegansk mad uden kosttilskud til at starte med.

Hvis du føler dig utilpas eller får andre symptomer der ikke får dig til at føle på toppen, så kan du begynde at se på følgende tilskud:

En veganer skal ofte have B12 Vitaminer

Man kommer ikke uden om hverken artikler eller lægelig dokumentation uden at der bliver nævnt at man som vegetar eller veganer skal huske at få B12 vitamin som kosttilskud.

B12 (sammen med D vitamin) er ikke tilgængelig i maden hvis man udelukkende spise plantebaseret mad.

Hvis man ikke får sit B12 vitamin kan man ende med at få blodmangel, så et kosttilskud kan være en god idé hvis du er på streng vegansk diæt.

Husk iøvrigt at man kan få B12 vitamin igennem alkoholfrie hvedeøl.

Skal man have ekstra D Vitamin som vegetar ?

Kosttilskud med D-vitamin er også et godt spørgsmål.

D-vitaminer kan ikke fås igennem plantebaseret kost.

Jeg troede jeg manglede D-vitaminer og tog derfor et tilskud.

Men jeg blev list utilpas og meget ømme muskler, især i benene.

Det betød at jeg stoppede med tilskud af D-vitaminer og de ømme led forsvandt.

I vinterperioder med mindre sollys kan det være at D-vitamin er nødvendigt.

Hvad så med tilskud af jern som vegetar ?

Jern bliver nævn mange steder som værende noget man kan komme i underskud af som vegetar og veganer.

Tingene hænger naturligvis sammen og jern er som alle andre mineraler vigtig.

Men hvor får vi jern fra og hvornår er det nok ?

Der er jern en del tørrede frugter såsom rosiner, dadler og figner.

Mandler og nødder er også jernholdige

Så forsøg at tilføje nogle af disse “frugter” til din daglige kost.

Er du opmærksom på magnesium ?

Magnesium kan også være svært at finde i vegetarmad og derfor skal man måske også være lidt opmærksom her ?

Vi har lavet et indlæg med fødevarer med magnesium som du kan læse hvis du har på fornemmelsen at der er noget du mangler.

Spinat, bananer, rosiner og mørk chokolade er gode kilder til magnesium.

Rosiner går igen under dette punkt, så derfor kan man sige at rosiner kunne være en god ting at have på menuen dagligt.

Får du nok protein som veganer ?

Husk at få protein i din kost.

Hvis du spiser rigeligt med frugt og grønt så bliver man dækker bedre ind end man tror.

Du skal bruge mellem 0,75 og 1,25 gram protein om dagen pr. kg kropsvægt afhængig af hvem du spørger.

Prøv at tjekke din kost for en almindelig dag om du ligger deromkring ? Hvis ikke, så bør du nok gøre lidt ved det.

Det kan være fristende i starten som vegetar at leve af mange kulhydrater og meget få proteiner.

Også masser af proteiner i soyamælk, kikærter, bønner og humus.

Så vær opmærksom på proteiner.

Især hvis du lige er blevet vegatar, så kan det godt være fristende at spise masser af brød, pasta, kartofler og lidt salat – og så kan man godt komme lidt i protein-mangel.

Læs mere om protein til veganere her.

En “mild” multivitamin dækker dig ind

Hvis du er i tvivl, så tag en “mild” multivitamin uden ekstra af det ene eller andet. Bare et simpelt tilskud der dækker hvad ud skal have.

Jeg kommer til at researche mere i alt dette fremover så følg med her på bloggen af og til.

Be the first to comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *