fbpx
Morefews
7 tips til at få det bedre 2019

7 LIVSÆNDRENDE tips til et sundere 2019 – lifehacks til bedre liv

7 hurtige råd til hvordan året 2019 kan blive sundere og bedre

Nytår er ofte tid til at tænke på ændringer i tilværelsen.

Vi har tænkt lidt over hvad der vil være de bedste råd at følge, for at føle at man får det bedre.

Hvilken livstilsændring skal der til ?

Det er ikke nogle af disse tips der er men som en nytårs-slankekur, det er ment som ting du kan prøve for at forbedre livskvalitet generelt.

Så overvej om det ikke var værd at prøve nogle af disse tips af ?

7 tips til at få det bedre 2019

TIPS 1 : GÅ I SENG

Søvn er undervurderet.

Adskillige forsøg viser at søvn er afgørende for din trivsel og hvordan din krop fungerer.

Sørg for at få sovet om natten i en mængde og kvalitet der er passende.

Tror de fleste vil sige at du mindst skal have 6 timers søn, som ABSOLUT minimum.

Anbefalingen er nok snarest at du skal have 7 timers søvn.

Yderligere ere fast søvnrytme også vigtigt, stå op nogenlunde samme tid hver dag, også i weekender og ferier.

Hvis du har svært ved at komme op, så placer dit vækkeur (mobil) et sted så du skal op at stå for at slukke det.

Yderligere trick kan være at stille et stort glas vand ved siden af vækkeuret, som du så drikker når du står op for at slukke uret.

Gå i seng på et fast tidspunkt også, og hjælp dig selv med at falde i søvn ved at lave de sidste 30 minutter inden du skal sove til “skærmfrie”.

Skærmfri betyder ingen TV, Computer eller mobil.

Prøv en periode med fast rytme og se om det ikke faktisk føles bedre for dig.

Læs mere her om hvordan voksne ikke sover nok.

LÆS OGSÅ: HVORDAN MAN FORKÆLER HENDE

TIP 2: SPIS MERE FEDT OG MINDRE KULHYDRATER

Ja, du læst rigtigt. Spis mere fedt.

Tænk over om du tror at vi fra naturens side og gennem menneskets udvikling er bygget til at spise færdiglavet mad og færdigbagte brød?

En ændring i kost kan for man være en livsændrende beslutning, men det kan være svært at gøre og svært at finde ud af hvordan.

Prøv en ændring hvor det ikke drejer sig om at spise mindre, men blot at spise anderledes.

Et forslag et at enten til en fedtbaseret vegansk kost eller skifte til en stenalderkost.

Men prøv at starte med at faste først, som du kan læse i TIP 3

“Spis dig mæt og glad “af Jane Faerber er en god bog at starte med hvis man ønske at ændre sin kost uden at det bliver alt for omfattende og besværligt, og uden at man skal spise mindre.

Spis dig mæt og sund

TIP 3: NULSTIL DIN DIÆT

Hvis du ikke føler dig tilpas og du har en fornemmelse af at du ikke spiser det rigtig for NETOP dig, så prøv at nulstille din diæt.

At nulstille sin diet betyder enten, at man for en periode fjerner alt det fra sin daglige kost som man mistænker er dårligt for én.

Eller man nulstiller helt ved at tage nogle dage hvor man faster og kun drikker vand, en såkaldt vandfaste.

Efter nogle dage, så tilføjer man langsomt (ugentligt) forskellige fødevarer til sin kost, og på den måde kan du finde frem til den kost der passer dig bedst.

Et tip er at man ikke kaster sig direkte ud i en vandfaste der varer flere dage.

Start med at delvist faste, ved kun at spise 1 måltid om dagen, og når du har prøvet det nogle gange, så udvid til en hel dag uden mad.

De fleste siger at 72 timers vandfaste giver den bedste oplevelse af “udrensning” i kroppen.

Vandfaste er kontroversielt for mange og ikke af alle anset som forsvarligt tip at give, specielt ikke til vægttab.

Men faktum er at man også taber sig når man faster, men det skal ikke være det afgørende mål for at prøve det af.

Fie Laursen, en kendt dansk Youtuber, fik klø i pressen for sin video om vandfaste, da hun har et ungt publikum som man ikke mente skulle have den slags råd.

TIP 4: FÅ MERE VIDEN OM DINE TARME

Utætte tarme (leaky gut) kan være en snigende og uventet problem for dig.

En utæt tarm kan være årsagen til at du føler dig utilpas fordi ting der skulle forblive i tarmen pludselig siver ind i kroppen.

Immunforsvaret skal bekæmpe det der ikke hører til i kroppen og derfor kan dit immunforsvar være på konstant overarbejde uden du ved det.

En af de ting man mener kan være skidt for tarmen er for meget gluten.

Skær ned på gluten, eller fjern gluten helt fra din kost.

Læs denne undersøgelse der kom for nylig omkring gluten og tarme.

Mindre gluten er godt for dine tarme

Men prøv at lave din egen research også på nettet.

Både google og Youtube kan være gode kilder til viden der kan hjælpe dig.

Læs også: Planteøstrogener i mad

Tip 5: VÆR MERE SOCIAL – LAV GODE RELATIONER

Når mængden af internet går op, så går livsglæden ned.

Der er en sammenhæng mellem hvor godt du har det og dit sociale liv.

Studier viser at være mere social kan have en række fordele for din mentale sundhed, men også din fysiske sundhed.

Mange tænker ikke på det at være mere social som noget der kan forbedre sin sundhed, men det er det.

Tænk over om der kan være noget om dette for dig?

Bliver du mere isoleret i takt med at du føler dig mindre godt tilpas?

Så er det måske værd at overveje at ændre noget her.

Her er nogle få tig du kan overveje at prøve:

  • Brug Skype eller Facetime til at snakke med venner og familie
  • Inviter venner og familie til en kop kaffe
  • Lav frivilligt arbejde, meld dig ind i bestyrelsen i antenneforeningen, hjælp til arrangementer, festivaler
  • Meld dig ind i en sportsklub, med en sport og et niveau der passer dig. Løbehold, spinning, skak, dart, fodbold, masser af muligheder.

Læs om sammenhængen mellem socialisering og helbred, og flere gode tips, i denne artikel.

TIP 6: PRØV WIM HOF ÅNDEDRÆT ØVELSER

Måske har du aldrig hørt om Wim Hof?

Men her er noget nyt og interessant, som måske kan glæde dig?

Det er nemt, simpelt og helt gratis.

Det tager ikke lang tid at udføre eller at lære.

Wim Hof (prøv at søge ham på Youtube) har opfundet en teknik omkring vejrtrækning der kan være til gavn for nogen.

Om ikke andet, så kan det bruges som en slags meditation og afslapning.

Men prøv det af og se hvad du synes, det er en interessant oplevelse, det lover jeg.

 

TIP 7: PRØV MEDITATION BARE 10 MIN OM DAGEN

Meditation findes i mange former.

Det behøver ikke at være noget hvor man sidder på gulvet i en time i en ubekvemt stilling med lukkede øjne.

Meditation kan være 5 til 10 minutter om dagen hvor man lader sindet slappe af.

Ideen er at få din hjerne koblet 100% af hvor man tænker på så lidt som overhoved muligt.

Meditation går ofte ud på at lukke øjnene, sidde eller ligge så man ikke falder i søvn, trække vejret stille og roligt og kun fokusere på vejrtrækningen.

Mærke luften komme ud og ind af kroppen.

På et tidspunkt vil du blive distraheret af forskellige tanker, og så gælder det om at få opmærksomheden tilbage til vejrtrækningen.

Det kræver lidt tid og øvelse at undgå at tankerne svæver for meget rundt.

Men tro ikke at din meditation er fejlet eller ikke virker bare fordi du ikke altid kan holde tankerne i ro. Det er naturligt.

Du kan starte med at prøve det af før du skal sove, hvis det er svært at få presset ind i dagligdagen, du falder sikkert i søvn, men det vil give dig en fornemmelse af hvordan man gør og om det er noget for dig.

Hvis jeg skal anbefale en bog der nemt forklarer hvorfor du overhovedet bør meditere og hvordan du får det tilpasset en almindelig, travl dansk hverdag, så er det “Verdens nemmeste meditation” af Sebatian Overgård. Det er den bedste begynderbog til meditation jeg har læst.

Verdens nemmeste meditation

Der er mange måder at man kan komme igang med meditation.

Du kan finde masser af såkaldt “guide” meditation på Spotify, Youtube eller på nettet, og her tager man bare høretelefoner på og følger stemmen.

Alternativt kan man finde nogle bøger som kan hjælpe igang.

Yderligere kan man få hurtige tips på Youtube til hvordan man kan gøre.

Afslutning

Nogle gange skal de få meget små ændringer til for at man føler sig bedre tilpas og føler en bedre livskvalitet.

Der er nogle gange en tendens til at foreslå alt for store ændringer i livsstil, som har det med at fejle.

Man skal ud og finde de få % der skal til for at komme op over overfladen igen.

Alle er nok klar over at man skal få sin søvn, spise en kost der passer til én og holde kroppen i bevægelse for at få det bedre.

Men det er med at finde frem til noget der virker præcis for dig.

Der er ingen gylden opskrift på velvære, så det er med at prøve sig frem.

Nøglen til succes er at du er motiveret (eller tvunget) til at ændre noget i dit liv.

LÆS OGSÅ: Hvad skal man spise hvis man får kræft

Kunne dette indlæg bruges ?

Klik på stjerne for at give point.

Gennemsnit / 5. Antal stemmer:

Vi er kede af at du ikke synes om dette indlæg

Giv os en chance for at gøre det bedre.

Tilføj kommentar

Bedste anmeldelser