Kosttilskud til vegetar – er det nødvendigt ?

Skal man være opmærksom på vitaminer og mineraler som vegetar ?

Ja, det er vigtigt at være lidt opmærksom på det.

Især hvis man hverken spiser æg eller fisk.

På den anden side er et kosttilskud måske slet ikke nødvendigt ?

Vitaminer vegetar

Vegetarmad er ofte fyld med vitaminer og mineraler

At være vegetar betyder nødvendigvis ikke at man spiser sund mad, men blot at man generelt ikke spiser kød.

Men langt de fleste vegetarer spiser varieret og sund kost med masser af vitaminer og mineraler.

Min research viser at folk der går fra, det vi kender som normal kost, til vegetar kost oplever meget forskellige reaktioner i kroppen og mange begynder at lede efter om der er noget kroppen mangler.

Jeg har samlet en liste over ting man skal være opmærksom på som vegetar og veganer med hensyn til kost, vitaminer og mineraler og så er det bare med at prøve sig frem indtil man finder de rette tilskud.

Husk at man kan reagere på både for lidt eller for mange mineraler og vitaminer og derfor bør dit udgangspunkt være at spise vegetar eller vagansk mad uden kosttilskud til at starte med.

Hvis du føler dig utilpas eller får andre symptomer der ikke får dig til at føle på toppen, så kan du begynde at se på følgende tilskud:

En vegetar skal ofte have B12 Vitaminer

Man kommer ikke uden om hverken artikler eller lægelig dokumentation uden at der bliver nævnt at man som vegetar eller veganer skal huske at få B12 vitamin som kosttilskud.

Husk iøvrigt at man kan få B12 vitamin igennem alkoholfrie hvedeøl.

Skal man have ekstra D Vitamin som vegetar ?

Kosttilskud med D-vitamin er også et godt spørgsmål.

Jeg troede jeg manglede D-vitaminer og tog derfor et tilskud.

Men jeg blev list utilpas og meget ømme muskler, især i benene.

Det betød at jeg stoppede med tilskud af D-vitaminer og de ømme led forsvandt.

I vinterperioder med mindre sollys kan det være at D-vitamin er nødvendigt.

Hvad så med tilskud af jern som vegetar ?

Jern bliver nævn mange steder som værende noget man kan komme i underskud af som vegetar og veganer.

Tingene hænger naturligvis sammen og jern er som alle andre mineraler vigtig.

Men hvor får vi jern fra og hvornår er det nok ?

Der er jern en del tørrede frugter såsom rosiner, dadler og figner.

mandler og nødder er jernholdige

Er du opmærksom på magnesium ?

Magnesium kan også være svært at finde i vegetarmad og derfor skal man måske også være lidt opmærksom her ?

Vi har lavet et indlæg med fødevarer med magnesium som du kan læse hvis du har på fornemmelsen at der er noget du mangler.

Spinat, bananer, rosiner og mørk chokolade er gode kilder til magnesium.

Rosiner går igen under dette punkt, så derfor kan man sige at rosiner kunne være en god ting at have på menuen dagligt.

Får du nok protein ?

Husk at få protein i din kost.

Hvis du spiser rigeligt med frugt og grønt så bliver man dækker bedre ind end man tror.

Du skal bruge mellem 0,75 og 1,25 gram protein om dagen pr. kg kropsvægt afhængig af hvem du spørger.

Prøv at tjekke din kost for en almindelig dag om du ligger deromkring ? Hvis ikke, så bør du nok gøre lidt ved det.

Det kan være fristende i starten som vegetar at leve af mange kulhydrater og meget få proteiner.

Også masser af proteiner i soyamælk, kikærter, bønner og humus.

Så vær opmærksom på proteiner.

Især hvis du lige er blevet vegatar, så kan det godt være fristende at spise masser af brød, pasta, kartofler og lidt salat – og så kan man godt komme lidt i protein-mangel.

En “mild” multivitamin dækker dig ind

Hvis du er i tvivl, så tag en “mild” multivitamin uden ekstra af det ene eller andet. Bare et simpelt tilskud der dækker hvad ud skal have.

Jeg kommer til at researche mere i alt dette fremover så følg med her på bloggen af og til.

Be the first to comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *